29 December 2014

FAQ: Mobility center

Întrebări frecvente cu privire la mobilitățile europene coordonate de către GEYC


Acest ghid conține condițiile generale de organizare a mobilităților europene ale GEYC în cadrul programului Erasmus+. În situația în care condițiile specifice (prezente în apelul pentru participanți) ale unui proiect diferă de acestea, acelea vor prevala. 
Înscrierea la aceste proiecte presupune cunoașterea și acceptarea tuturor acestor termeni și condiții.

  • Care sunt părțile care iau parte la un proiect Erasmus+?
Organizația de trimitere, în cazul de față GEYC.
Organizația gazdă, este organizația care va găzdui mobilitatea.
Participant, adicătelea TU?!
Lider de grup, este un rol specific mobilităților de tineri (află mai multe) care preia o serie de responsabilități administrative și de facilitare în numele grupului.
Facilitator/trainer, este un rol specific mobilităților de lucrători de tineret. Aceștia au rolul de a facilita procesele educaționale.  
  • Unde sunt publicate apelurile pentru participanți?
Pe site-ul GEYC, pe pagina de Facebook, pe Instagram și în Comunitatea GEYC. Aceste apeluri nu au o anume ritmicitate, ele depinzând de parteneriatele încheiate de către organizație, dar mai tot timpul sunt câteva apeluri deschise. 
  • Ce se întâmplă într-un proiect de mobilitate Erasmus+?
Participanți din mai multe țări se reunesc într-un anumit loc (locația proiectului) și în regim rezidențial (sunt cazați laolaltă, servesc masa împreună etc.) se desfășoară activități pe tematica proiectului. Există două categorii de proiecte (află mai multe, pag.73):
- mobilități/schimburi de tineri (youth exchange) destinate cu precădere tinerilor de 18-25 de ani. Accentul se pune în mare parte pe descoperirea culturală, lucru în echipă, dezvoltarea toleranței, cunoașterea celorlalți și cunoașterea de sine;
- mobilități de lucrători de tineret (mobility of youth workers), care pot lua la rândul lor mai multe forme:
  1. training course (TC) / curs de formare: au ca scop principal dezvoltarea de competențe avansate în rândul participanților;
  2. seminar: destinat celor care au deja experiență în domeniu pentru schimbul de bune practici;
  3. vizită de studiu: include adesea vizite pe teren la mai multe obiective dintr-o anumită zonă;
  4. job shadowing: prin care se poate sta „în spatele” unui lucrător de tineret cu experiență din străinătate pentru a „fura meserie”;
  5. contact making event / eveniment de realizare de contacte: menit să pună în legătură organizații care vor să găsească parteneri pentru proiectele lor;
  • Dacă momentan nu mă aflu în România, pot să mă înscriu la un proiect?
Pentru a reprezenta GEYC la un proiect trebuie să fi rezident în România la data plecării (respectiv să pleci din România).
Mai mult decât atât, în perioada în care participi la mobilitatea de tineret nu poți să desfășori o altă mobilitate finanțată prin Erasmus+ (exemplu mobilitate de studii, de practică sau stagiul de voluntariat european - EVS). 
  • Pot să mă înscriu dacă nu sunt voluntar GEYC?
Voluntarii GEYC și membri Comunității GEYC au prioritate de participare. Totuși, majoritatea proiectele publicate pe site sunt deschise tuturor. Totuși dacă plănuiești să iei parte la astfel de proiecte, te invităm călduros să te înscrii în Comunitatea GEYC și să te bucuri de toate beneficiile de acolo în mod GRATUIT.
  • Care sunt criteriile de selecție a participanților?
Desigur, acestea diferă de la un proiect la altul (vezi apelul de participanți), dar în general se pune mare accent pe motivație. Deplasarea într-o altă țară străină și vizitarea acesteia este o motivație suficientă pentru un turist. Pentru un participant la un proiect european însă, se caută ca motivul principal să fie relevanța temei proiectului pentru profilul participantului. Așadar, asigură-te că din aplicația ta reiese că ești omul potrivit la locul potrivit. De cele mai multe ori selecția se face exclusiv pe baza aplicației, însă în cazuri justificate putem apela și la interviuri sau conversații telefonice / prin Skype.
  • Cât de des ar trebui să îmi verific e-mailul în perioada de selecție?
Cel puțin o dată pe zi.
  • Când voi fi anunțat(ă) dacă am fost selectat(ă)?
De regulă la 2 săptămâni de la încheierea înscrierilor. Vezi apelul de participanți pentru datele exacte.
Conform procedurii noastre, de regulă doar participanții selectați sunt anunțați dat fiind numărul ridicat de proiecte și numărul redus de locuri disponibile la fiecare dintre acestea.
  • Pot aplica din nou dacă sunt respins?
Da, faptul că ai fost respins pentru un proiect înseamnă că alți candidați au fost mai potriviți decât tine (de asemenea se încearcă pe cât posibil să se asigure și o balanță de gen între numărul de participanți de gen masculin și cei de gen feminin din fiecare proiect). Asta nu înseamnă că nu poți candida din nou, dimpotrivă. La GEYC au fost persoane care au convins la capitolul motivațional tocmai pentru că își doreau foarte mult să participe și după două candidaturi respinse, la a treia au fost printre primii acceptați. La GEYC, persoanele respinse la apeluri anterioare pot avea șanse mai ridicate la un proiect nou, motiv pentru care nu ezita să amintești de proiectele GEYC la care ai candidat în trecut, chiar și fără succes.
  • Voi primi explicații dacă nu sunt acceptat?
Explicația cea mai probabilă este aceea că nu corespunzi profilului participantului pentru acel proiect, sau că alți candidați corespund mai bine. Din considerente ce țin de nivelul redus de resurse umane implicate în gestionarea acestor proiecte vom transmite mesaje doar candidaților acceptați. De aceea, lipsa unui răspuns după încheierea perioadei de evaluare a candidaților te plasează într-o listă de așteptare și vei fi anunțat dacă se eliberează un loc.
  • Există o limită de vârstă?
Mobilități de tineri: 13-30 de ani (participanți) - cele mai multe proiecte au drept grup țintă tinerii de 18-25 de ani; liderii de grup trebuie să aibă peste 18 ani;
Mobilități de lucrători de tineret: nu sunt limite de vârstă.
  • Trebuie să fii neapărat student pentru a lua parte la proiecte Erasmus+?
Proiectele Erasmus+ (componenta de tineret) nu au legătură cu statutul de student. 
  • Voi fi învoit de la școală/facultate pe perioada proiectului?
Asta nu e ceva care să țină de competența GEYC. Cele mai multe cadre didactice apreciază și încurajează studenții să participe la astfel de activități, însă altele au o viziune mai conservatoare (unii i-ar spune chiar „comunistă”). Cel mai bine vorbește cu profesorii tăi.
  • Pot candida alături de un prieten?
Dacă crezi că acest aspect nu va afecta comportamentul vostru pe parcursul proiectului, sigur că da. Proiectele acestea includ un nivel puternic de apropiere între participanți, iar dacă tu vei lua parte alături de un prieten foarte apropiat cel mai probabil vă veți izola un pic față de ceilalți.
  • Ce reprezintă cofinanțarea?
Cofinanțarea este o sumă cu valoare nerambursabilă și netransferabilă plătită de către participant pentru a contribui la cheltuielile administrative suportate de către organizația de trimitere și/sau de organizația gazdă și care nu sunt acoperite de către finanțarea nerambursabilă Erasmus+;
Valoarea cofinanțării menționate în apelul proiectului se plătește către GEYC în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea mesajului de acceptare a candidaturii și constituie confirmarea participării la proiect;
Știm și noi că bunica mai tușește sau că unii profesori programează prezentări inopinante de proiecte, însă credem că acestea nu sunt neapărat motive care să te determine să renunți la o astfel de oportunitate europeană! (deși au fost câteva cazuri) 
  • Care este cuantumul cofinanțării?
Nivelul cofinanțării diferă de la un proiect la altul în funcție de condițiile specifice de desfășurare. Acesta nu depășește 10% din costul total al participării (cheltuielile de cazare, masă, activități, transport, materiale, organizare etc.)
  • Când se plătește cofinanțarea?
Cofinanțarea se plătește doar după primirea mesajului de confirmare a participării. Vă rugăm să nu o plătiți înainte întrucât nu va putea fi returnată.
Modalități de plată:
- în RON: prin transfer bancar sau depunere la ATM-urile ING Bank 
Titular cont: Asociația GEYC
IBAN (cont RON): RO93INGB0000999904123774
Detalii de plată: Nume, prenume - cod proiect - cod depunere

- în EUR: prin transfer bancar:
Titular cont: Asociația GEYC
IBAN (cont EUR): RO55INGB0000999904123779
Detalii de plată: Nume, prenume - cod proiect - cod depunere
  • În ce locuri au loc proiectele Erasmus+?
Din considerente de buget redus, dar și pentru a descuraja „turiștii”, proiectele au loc adesea în localități mici sau în mediul rural. Locația exactă se precizează în fiecare apel în parte.
  • Cine cumpără biletele de transport și când?
Procedura standard este aceea ca participanții să avanseze cheltuielile de transport în contul GEYC, urmând ca GEYC să cumpere biletele de avion. Acest lucru te asigură că: vei avea documentele necesare rambursării (factură, bilet electronic, extras de cont) și eviți comisioanele ascunse ale site-urilor și companiilor aeriene. Biletele se cumpără în termen de circa 7 zile de la confirmarea participării (să ai acest lucru în vedere încă de la înscriere). De asemenea, pentru cei care nu au mai circulat cu avionul, trebuie menționat că prețurile la bilete de avion se modifică în permanență în funcție de tranzacțiile efectuate. Pot fi cazuri când prețul/cursa propuse de GEYC să nu mai fie disponibile până la momentul plății, motiv pentru care te invităm să te grăbești cu confirmarea plății (plățile se fac în același conturi ca și cofinanțarea). După cumpărarea biletelor de avion vei primi prin e-mail de la GEYC biletele electronice (le poți tipări pentru tine). La aeroport te prezinți cu actul de identitate doar că deja apari în baza de date.
Dacă îți cumperi biletele de transport pe cont propriu îți asumi riscul de a nu primi rambursarea în special dacă prețul este mai ridicat decât cel propus de către GEYC. 
ATENȚIE! Intrarea în anumite țări se face pe bază de pașaport, în alte cazuri e de ajuns doar buletinul. Detalii pe site-ul MAE
  • Cum voi ajunge la locul de desfășurare a proiectului?
Fie vei primi instrucțiuni detaliate în infopack-ul proiectului despre cum ajungi (90% din cazuri), fie organizatorii te vor aștepta la stația de destinație. 
  • Ce condiții vor fi asigurate în cadrul proiectului?
Este sarcina organizației gazdă să asigure cazare, 3 mese pe zi (uneori se oferă și două pauze de cafea) și programul de activități. Toate activitățile prinse în program sunt obligatorii și toate costurile lor ar trebui asigurate de organizația gazdă cu excepția cazului în care au convenit altfel cu participanții. GEYC nu poate fi făcută responsabilă de calitatea serviciilor de cazare și masă oferite întrucât aceasta nu este responsabilitatea noastră. Totuși în condițiile în care considerați că acestea sunt abuzive, vă rugăm să ne contactați în timpul proiectului pentru a încerca să luăm măsuri.
  • Cum mă pregătesc pentru proiectul de mobilitate?
Cel mai probabil proiectul tău are un infopack unde vei găsi niște direcții generale. Totodată și din programul de activități îți mai poți da seama: de exemplu dacă vezi că va avea loc o dezbatere pe tema „angajat vs. antreprenor”, însă tu nu știi exact ce presupune fiecare dintre aceste roluri, nu știi statistici din România sau din Uniunea Europeană etc., ar fi o ocazie bună să te pui la curent. La modul general, din punct de vedere al conținutului, ar fi bine să te documentezi privind următoarele: clarificare concepte cheie (dacă proiectul e de protecția mediului, încearcă să îți clarifici termeni precum sustenabilitate, dezvoltare durabilă, ecosistem, poluare, energie, politică de mediu etc.), statistici, politici, cercetări recente, tendințe din România și din Uniunea Europeană. De asemenea, citește și punctele de mai jos care pot contribui la pregătirea ta!
Echipa Mobility Center a pregătit un intranet ce va facilita pregătirea ta și la care vei primi acces după confirmarea participării.
  • Seara interculturală - ce înseamnă asta și cum mă pregătesc?
Este una dintre activitățile socio-culturale clasice ale unui astfel de program. Află cum se desfășoară aceasta și ce presupune.
  • Energisere - ce înseamnă asta și cum mă pregătesc?
Sunt diverse joculețe menite să destindă atmosfera în rândul participanților și să îi facă pe aceștia să se simtă cât mai confortabil unii cu ceilalți. Reprezintă una dintre metodele specifice educației nonformale, iar pentru cei care nu au mai luat parte la astfel de activități pot părea ușor copilărești, naive sau în afara zonei de confort. Ai încredere, intră în „joc”. Nu se va întâmpla nimic (rău). Da, au fost cazuri în care și adulți de 50-60 de ani au luat parte la astfel de jocuri fără prea multe inhibiții. Intră aici dacă vrei să vezi exemple concrete sau chiar să poți propune tu unul grupului (da, nu e nimic neobișnuit ca într-un proiect nonformal cineva să propună un energiser).
  • Ce trebuie să știu despre GEYC ca să pot reprezenta organizația?
Pe site-ul GEYC și pe pagina de Facebook te poți documenta cu privire la specificul activităților noastre, iar dacă ai întrebări nu ezita să ne contactezi. Încearcă să îți stabilești câteva repere clare cu privire la ceea ce facem. Totodată, avem o secțiune dedicată pe partea de reprezentare pe intranet-ul Mobility Center.
  • Ce obligații am pe parcursul și la finalizarea mobilității europene?
Vizibilitate: Pe parcursul mobilității te rugăm să ne transmiți fotografii din timpul activităților (preferabil de grup) pentru a le posta pe pagină (detalii aici).
Evaluare: la finalul activității vei primi un raport de evaluare Mobility Tool+ pe care va trebui să îl completezi în termen de o săptămână. Acesta este un document oficial european cu caracter obligatoriu.
Diseminare de rezultate: reprezintă o componentă obligatorie la întoarcerea în țară și se referă la împărtășirea rezultatelor mobilității cu un public mai larg. Poți scrie un articol pentru site-ul GEYC despre cum a fost, poți partaja diverse rezultate prin rețelele sociale ale tale și ale GEYC (ex. un video, un site, o pagină de Facebook etc.), poți lua parte la evenimentele periodice ale GEYC în care să îți împărtășești experiențele sau poți propune chiar tu un eveniment sub egida GEYC. You are your own limit!
  • Trebuie să știu limba engleză la perfecție?
În primul rând, deși e cel mai uzual, nu toate proiectele au ca limbă de conversație limba engleză. Pentru mobilitățile de tineri (youth exchange) trebuie să cunoști cel puțin limba engleză la nivel conversațional (A2). Pentru mobilitățile de lucrători de tineret (mobility of youth workers), trebuie să ai un vocabular mult mai dezvoltat pentru a putea lua parte la discuții (minimum B1-B2). 
  • Participarea la toate activitățile e obligatorie?
Da :). Neparticiparea la activități poate atrage plata de despăgubiri (nerambursarea transportului, plata cheltuielilor de cazare și masă angajate).
  • Voi avea timp liber în perioada proiectului?
Depinde de program și de organizatori. De regulă, la schimburile de tineri sunt 3-4 ore de timp liber pe zi, iar la mobilitățile de lucrători de tineret 1-2 ore. Cel mai probabil vei avea nevoie de acest timp pentru a interacționa informal cu ceilalți participanți, pentru a comunica prin e-mail sau rețele sociale sau pentru a te odihni. Dacă vrei mai mult timp liber, încearcă să îți programezi zborul cu 1-2 zile înainte și/sau după proiect, timp în care să poți vizita pe cont propriu (cele mai multe proiecte permit acest lucru).
  • Organizația gazdă îmi va cere să acopăr costuri suplimentare?
Acest lucru nu ar trebui să se întâmple. Dacă totuși se întâmplă în timpul derulării mobilității, vorbește cu organizatorii și explică-le că din ceea ce știi de la GEYC toate activitățile din program ar trebui acoperite din punct de vedere al costurilor de către organizatori. Dacă după aceste demersuri „diplomatice” nu reușești să ai sorți de izbândă, te rugăm să ne contactezi, avem și noi alte metode.
  • Ce sumă ar trebui să am la mine ca bani de buzunar?
Depinde câtor prieteni le-ai promis magneți, vederi și cadouri :) De regulă, 50 EUR ar trebui să fie de ajuns ca bani de buzunar pentru un proiect de o săptămână având în vedere că toate cheltuielile îți sunt asigurate (desigur, asta dacă nu vei face excese!).
  • La câte proiecte pot participa?
Vești bune: la oricâte vrei tu, nu este o limită în acest sens. Totuși, la GEYC încercăm să dăm o șansă cât mai multor tineri așa că să nu te mire că după ce iei parte la 2 proiecte într-un an, apoi candidaturile tale o să fie acceptate mai greu :P.
  • Cum pot să fiu sigur că din banii transferați de mine GEYC îmi va cumpăra bilete de avion și nu o să iau țeapă?
Îți vine sau nu să crezi, cineva chiar a întrebat asta, așa că răspundem (serios!): dacă vei arunca o privire pe site-ul GEYC (ex. Rapoarte anuale) și pe pagina de Facebook vei vedea că sute de tineri beneficiază anual de oportunitățile de mobilitate europeană oferite de GEYC. Mai mult decât atât, GEYC organizează periodic astfel de mobilități și în România în colaborare cu instituții naționale și europene de înalt prestigiu (vezi secțiunea Partners). Motive suficiente să fii sigur că din banii tăi se vor cumpăra biletele de avion promise și nu vom pleca în vacanță în Caraibe.
  • Când se face rambursarea cheltuielilor de transport și cum?
Prezentarea documentelor justificative
Este nevoie ca organizația gazdă să primească de la tine toate documentele justificative. Mare atenție la tichetele de îmbarcare (boarding pass), biletele de autobuz, cartele de metrou etc. Dacă le pierzi, nu vei mai putea primi rambursarea. Pentru biletele cumpărate de GEYC, vom trimite noi deja documentele necesare (facturi, chitanțe, bilete electronice etc.). Este responsabilitatea ta să te asiguri că toate documentele justificative ajung la organizația gazdă și că înainte de a le preda le-ai făcut o copie (fizică sau electronică).

Limita maximă de transport (se va folosi acest calculator pentru distanțe)

După prezentarea documentelor justificative (e vorba de toate documentele justificative), de regulă în circa 4-6 săptămâni se face plata în contul GEYC (au fost cazuri în care au existat întârzieri și de 3-6 luni așa că fii pregătit/ă să aștepți un pic), iar apoi GEYC rambursează participanților în maximum 24 ore. Rambursarea se face de regulă în RON prin transfer bancar la cursul ING Bank (cumpărare) din ziua plății. Pentru transferuri în conturi deschise la alte bănci se percepe un comision de 4,51 RON. Rambursarea se poate face și în EUR fără comisioane în conturi deschise la ING Bank.
Este responsabilitatea organizației gazdă să efectueze rambursarea, însă GEYC va fi alături de tine în tot acest proces pentru a grăbi procesul.
  • Care sunt datele de contact ale responsabililor proiectelor de mobilitate și de ce nu găsesc un număr de telefon pe site?
Dacă te-ai înscris deja la un proiect și ai primit un mesaj de la noi, te rugăm să răspunzi întotdeauna prin reply. Mesajele generale se transmit prin secțiunea de contact (promitem să răspundem foarte prompt la mesajele pertinente: te rugăm să prezinți specific problema pentru care ne contactezi, eventual un link al proiectului la care faci referire). În momentul de față nu există o persoană angajată la nivelul organizației pentru asistență telefonică. Din acest motiv, cât și pentru a putea asigura standardul de calitate EQYP, procedurile noastre includ preponderent comunicarea prin e-mail, comunicarea telefonică fiind rezervată doar pentru urgențe.
  • Ce limbi străine vorbesc cei din echipa GEYC?
Cel mai probabil toate persoanele cu care vei avea contact vorbesc limba română și limba engleză, respectiv te poți adresa în oricare dintre acestea. Mai concret, recomandăm să completezi candidatura în limba engleză, urmând ca mesajele privind pregătirea, diseminarea și evaluarea proiectului să fie în limba română.
  • Dacă văd un proiect pot spune și altora?
Noi la GEYC avem o vorbă: „Sharing is caring!”. Și pentru că suntem pasionați de social media, dacă vedem că dai share la postarea proiectului de pe Facebook (ex. pe grupurile de la facultate, din cămin, de la cercul de lectură, de la cafeneaua din colț etc.), șansele tale cresc vertiginos să fii acceptat pentru că această implicare dovedește motivația ta! Au fost deja câteva astfel de cazuri și când le-am spus de ce au fost acceptați le-a venit să plângă de fericire! Nu te teme de concurență, nu ai de ce :)
  • Cum pot proba participarea mea la proiect?
La finalul proiectului vei primi un certificat de competențe cu recunoaștere europeană: Youthpass. Acesta atestă atât participarea la proiect, cât și competențele dobândite. Află mai multe!