03 April 2023

#SMARTERAcademy, ediția a VI-a: Raport de eveniment



Proiectul SMARTER Academy: antreprenoriat social s-a desfășurat în perioada 24-26 martie 2023 și a avut ca scop încurajarea în rândul tinerilor a mentalității antreprenorului social, pentru a le oferi cunoștințele necesare pentru a face o schimbare în comunitățile lor, dezvoltând astfel tineri capabili să identifice nevoile sociale din jurul lor și să creeze soluții pentru ele. SMARTER Academy se află acum la cea de-a șasea ediție, debutând în anul 2014.

Cei 20 de participanți (4 echipe de lucru formate aleator) au avut ca obiectiv prezentarea unei idei de business social în fața juraților. Aceștia au avut parte, în cele 3 zile de proiect, de 8 traininguri și 3 sesiuni de lucru în echipă cu coaches, acestea însumând 18 ore.

Traininguri, sesiuni de lucru și desfășurare




Skillurile și cunoștințele obținute au avut în vedere înțelegerea caracteristicilor unui antreprenor social, diferențele între un business social și unul doar îndreptat spre profit și prezentarea spectrului social și diferențele între întreprinderi. De asemenea, s-au prezentat și două modele de antreprenoriat social pentru a înțelege diferențele și modalități de obținere de finanțare.
  • ESG (Environmental, Social & Governance) Issues - Cum să-ți găsești nevoia socială cu Carmen Butnariu, Social Impact & Experience Consultant Endava.


Skillurile și cunoștințele obținute au avut în vedere înțelegerea obiectivelor de dezvoltare sustenabile, cum poți identifica nevoi sociale, cum ne afectează problemele ESG și cum interacționează acestea atât în sectorul economiei sociale, dar și în relație cu entitățile private.
  • Triple Bottom Line - cum se poate raporta ideea ta la fiecare element cu Camelia Munteanu, Coordonator CSR la UpRomânia.


Au fost prezentate diferitele moduri de a face CSR, teoria stakeholderilor, cum putem deveni sustenabili folosind concepte din Triple Bottom Line, concepte de gândire creativă și inteligență emoțională.


Participanții au trecut prin etapa de ideație a procesului de design thinking, după ce anterior s-au familiarizat cu procesul, pentru a veni cu soluții la nevoile sociale identificate anterior. Acest workshop a necesitat gândire creativă, dar și critică din partea participanților pentru a găsi soluția potrivită nevoilor identificate de echipe.

  • Social Lean Canvas cu Adelina Dragomir, coordonatoarea departamentului de antreprenoriat și angajabilitate GEYC.


  • Participanții au trecut printr-un instrument care i-a ajutat să pună bazele ideii lor de afacere socială, astfel și-au formulat unique value proposition, și-au descoperit canalele de comunicare și segmentele de clienți.

  • Impact Model Canvas cu Adelina Dragomir, Coordonator Departamentul Antreprenoriat și angajabilitate GEYC.


  • Participanții au folosit acest instrument pentru a-și identifica impactul asupra clienților, beneficiarilor și spre a-l măsura, și-au formulat misiunea și și-au identificat modalitățile de a produce venituri.

  • Finanțare și prezentarea diferitelor tipuri de societăți cu George Fărăuanu, Co-fondator Confidas și Partener Quartet Consulting.

  • Trainerul le-a prezentat echipelor diferite metode de a obține finanțare și diferite tipuri de societăți.
    • Cum prezinți un pitch cu Alin Grămescu, fondator Station Europe.


    În această sesiune a fost explicat cum poți prezenta problema identificată în fața unui public, structura unui pitch și ce înseamnă o atitudine potrivită.

    Sesiunile cu coaches

    Acestea au avut loc în fiecare zi, la sfârșitul trainingurilor. Coaches noștri (Miruna IliescuCristina DanovschiGeorgiana Nuțu și Corneliu Ionescu) au avut rolul de a ghida echipele pentru a-și forma ideile de business social. În prima zi sesiunea cu coaches a avut ca tema identificarea nevoii sociale, în a doua identificarea stakeholderilor, misiunea, modalităților de obținere a veniturilor și lucrul pe social lean canvas, iar în a treia pregătirea prezentărilor pentru a fi livrate în fața juraților.

    Prezentarea afacerilor sociale și rezultate

    Planurile de afaceri au fost evaluate de membrii juriului:


    Ei au urmărit cu precădere în evaluarea lor relevanța nevoii sociale, integrarea producerii de venituri, sustenabilitatea ideii propuse, colaborarea și interacțiunea cu stakeholderii.


    Cele 4 idei de afaceri sociale propuse de către participanți au fost:
    Demo - Viața la Țară un centru de reintegrare în mediul rural care își propune să ofere locuințe tradiționale recondiționate spre închiriere.
    AllRide o aplicație care oferă posibilitatea persoanelor cu dizabilități să comande mașini special amenajate pentru nevoile lor. 
    SmarterMoms un working space dedicat mamelor vulnerabile care dorește să ofere un spațiu comun de lucru pentru mame, dar și un loc sigur pentru copii lor. 
    Second Chance o întreprindere socială care își propune să reintegreze persoanele fără adăpost în societate oferindu-le locuințe.

    În urma jurizării, ideea câștigătoare a proiectului a fost:

    SmarterMoms un working space dedicat mamelor vulnerabile care dorește să ofere un spațiu comun de lucru pentru mame, dar și un loc sigur pentru copii lor. 
    surpriza pentru toți participanții venind chiar de la membrii juriului, care au anunțat că vor finanța complet lansarea inițiativei câștigătoare.

    Proiectul SMARTER Academy - antreprenoriat social a reprezentat o activitate de diseminare și de extindere a grupului țintă în contextul acreditării Erasmus+ KA151.