01 March 2020

#GEYC10 CHANGEMAKERS - Concurent #5 - BULIGA Alexandra

GEYC sărbătorește 10 ani de activitate în martie 2020, ocazie cu care organizăm concursul „#GEYC10 Changemakers”, prin care vom recompensa 10 tineri care s-au remarcat de-a lungul timpului. Candidaturile persoanelor pre-selectate, prezentate în câte un articol, vor fi evaluate de un juriu independent format din 5 persoane și supuse și votului publicului în perioada 01.03.2020 - 12.03.2020. Acesta este organizat în cadrul proiectului KA2 Youth Workers 2.0, întrucât Comunitatea GEYC este prima comunitate digitală de tineri din România, iar scopul acestui proiect este de a promova utilizarea instrumentelor digitale în lucrul cu tinerii.









„La început motivația principală în a participa la proiectele de mobilitate a fost să călătoresc. Cât mai mult, cât mai departe. Odată cu trecerea timpului am învățat că, de fapt, cel mai important lucru era următorul: oamenii. Oameni diferiți de mine, cu un background cultural din ce în ce mai divers, oameni care mi-au arătat că schimbarea se face de la rădăcina firului de iarbă și că dacă fiecare din noi își face părticica lui cât se poate de bine lucrurile cu siguranță se vor schimba în bine. Așadar, motivația a evoluat odată cu trecerea timpului și acumularea de experiență. Am învățat că oamenii sunt cei care contează cu adevărat. Totul e ca un puzzle: om cu om, experiență cu experiență! Mobilitățile internaționale dau bine la CV! Clar și experimentat pe propria piele! De la cabinet europarlamentar, la cabinet parlamentar național, consultanță juridică și politică apoi consultanță în domeniul fondurilor europene și lucrul cu studenții toate au avut, în grade diferite, legătură cu mobilitățile internaționale. Nu atât cu documentele fizice pe care se pune așa mare importanță (diplome, certificate de participare etc.) care te ajută să ajungi în etapa interviurilor face-to-face, ci prin prisma experienței avute și învățate. De la exersarea limbilor internaționale, la posibilitatea de adaptare rapidă în orice mediu. Cred cu tărie că lucrul cel mai important învățat și aplicat apoi din experiențele internaționale este unul dintre lucrurile căutate și apreciate de angajatori: adaptabilitatea și curiozitatea de a învăța! Personal, asupra carierei mele (de care mi-e tare drag) toate mobilitățile mi-au adus numai de bine (5 limbi străine cunoscute, o bună manageriere a timpul, multitasking, lucrul în echipă și altele).


Au fost atât de multe competențe pe care mi le-am dezvoltat încât nici nu mai știu. Să le luăm pe rând:
1.antreprenoriat și leadership - chiar anul trecut am avut un proiect în Londra pe această tematică și m-a ajutat în managerierea business-ului pe care îl am (o afacere de familie care îmi este foarte dragă) și pe care doresc să îl dezvolt prin accesarea de fonduri europene;
2. competențe digitale - oare activarea pe rețelele de socializare se pune? GPS internațional și google maps? research pentru cele mai bune prețuri la booking și zboruri?; amuzant sau nu sunt extrem de importante în viața de zi cu zi mai ales când îți place să călătorești
3.comunicare în limbi străine - 5 limbi străine cunoscute și 1 în învățare; lucrul cu studenții se face în limba engleză (Russian Foreign Policy);
4.competențe sociale și de lucru în echipă: le aplic zilnic la locul de muncă (consultanță accesare fonduri europene, consultanță juridică); lucrul cu oamenii îți solicită toate - dar absolut toate! - abilitățile sociale de care dispui; lucrul în echipă este, probabil alături de limbile străine, una dintre abilitățile pe care le-am dobândit în proiectele internaționale (pe care, de altfel, o folosesc la locul de muncă);
5. implicare în comunitate: - pe partea de protejarea mediului înconjurător - de la participarea la inițiative naționale (Let's do it Romania) până la replantarea bradului de Crăciun ]n spatele curții - dar și în domeniul protecției sociale (voluntariat la case de copii, campanii de strângere de donații - ultima activitate a fost de Crăciunul acesta pentru copii de la Casa Lidia - lângă București);
6. a învăța să înveți - lucrul cu studenții mei este .. o experiență formatoare! mereu ceva nou, inedit, diferit, fascinant, oameni noi cu stiluri de învățare diferite (de la filme la melodii, de la limbajul semnelor la limbajul Braille); lor trebuie să le mulțumesc!”








„Cu siguranță toate proiectele la care am participat au fost motive de povești frumoase cu prieteni și oameni cunoscuți. În București este ușor să găsești persoane care au fost puse în situația ta, care au călătorit mult și au cunoscut lumea. Dar la mine în Girov (o comună de lângă Piatra Neamț care, by the way, are niște oameni absolut mi-nu-nați!) lucrurile sunt altfel. Oamenii sunt preocupați cu munca în permanență, o agitație continuă pentru o viață mai bună. Da, ai putea spune că și în București e la fel. Însă nu chiar. Oamenii mei lucrează din zi și până în noapte pentru a le oferi copiilor lor tot ce-i mai bun și posibilitatea de a pleca la studii (este și cazul părinților mei). Când te întorci de unde ai plecat dai ceva înapoi lor și tuturor oamenilor care te-au făcut mare: experiențe și povești care îi impulsionează să vrea mai mult, să poată mai mult, să reușească mai mult! Ești un mic exemplu care poate, care vrea și care reușește să se schimbe pe sine și să crească așteptările celorlalți. Cred că puterea exemplului este una extraordinară; asta a fost puterea mea în comunitatea de unde am plecat.”








„Schimbarea o pun acum în practică. Lucrând cu studenții de anul 3 (licență, Facultatea de Științe Politice, Univ. București) le-am propus un lucru despre care noi știm, teoretic, încă de mici: dreptul de a alege. Alegerea subiectelor de care sunt cu adevărat interesați, alegerea de a avea un curs altfel, de a avea un curs nu predare-scriere-ascultare, ci discuții libere-debate-opinii consolidate. O schimbare pe care eu - din postura de student - nu am experimentat-o dar care este atât de necesară în mediul universitar. „Noi nu am fost puși în postura de a alege ce vrem sau de a spune ce ne interesează” este fraza pe care o aud de două generații încoace. Aceasta este schimbarea pe care eu o văd; o schimbare mică care vine de la mine, care impactează o comunitate locală (studenții mei) și care va rezona pe viitor în crearea unor „oameni-mari” care vor spune liber: vreau și mă interesează asta!”