01/03/2020

#GEYC10 CHANGEMAKERS - Concurent #21 - TATARCIUC Ioana

GEYC sărbătorește 10 ani de activitate în martie 2020, ocazie cu care organizăm concursul „#GEYC10 Changemakers”, prin care vom recompensa 10 tineri care s-au remarcat de-a lungul timpului. Candidaturile persoanelor pre-selectate, prezentate în câte un articol, vor fi evaluate de un juriu independent format din 5 persoane și supuse și votului publicului în perioada 01.03.2020 - 12.03.2020. Acesta este organizat în cadrul proiectului KA2 Youth Workers 2.0, întrucât Comunitatea GEYC este prima comunitate digitală de tineri din România, iar scopul acestui proiect este de a promova utilizarea instrumentelor digitale în lucrul cu tinerii.










„Când am mers în primul proiect de mobilitate, am mers mai mult din inerția de a face ceva nou, și mereu mi-a plăcut ideea de a călători și face ceva în același timp, nu doar de turist. Spun inerția de a face ceva nou fiindcă deja mă mutasem într-un oraș în care nu cunoșteam pe nimeni, tocmai fusesem cu o vara înainte în SUA complet singură, plecasem un semestru cu Erasmus+ Studii, așa că am zis "why not?" când m-a întrebat o prietenă de pe Facebook dacă nu vreau să merg în Slovacia. Și așa a început, însă între timp mi-am dat seama cât de mult mă regăsesc în lucrul cu tinerii și în educația non-formală, așa că în ultimul timp, marea majoritate a lucrurilor pe care le fac (job, facultate, voluntariat, proiecte) sunt cu, despre și pentru tineri, în special adolescenți. Următorul proiect în care voi participa cu GEYC este un curs de formare din Lituania pe tema "How to establish a youth center" (ceea ce îmi doresc să fac în comunitatea mea), și mai apoi European Youth Event în Strasbourg. Așadar, aventura mea cu proiectele de mobilitate a început din pură curiozitate, însă motivația s-a transformat într-o ambiție incredibilă de a mă implică mai mult în societate, în special în comunitatea din care provin și îndeosebi în lucrul cu tinerii.
La interviuri de obicei am primit cerințe de genul "Da-ne un exemplu de situație în care ai fost în impas, și capacitatea ta de leadership te-a scos din acesta", iar la astfel de întrebări răspund de cele mai multe ori cu situații din proiectele locale sau internaționale la care am participat sau pe care le-am organizat. Aceste experiențe, în special cele de voluntariat, valoareaza de cele mai multe ori chiar mai mult decât un job, atâta timp cât am fost implicată și am fost expusă mai multor situații care m-au făcut să cresc, m-au ajutat să mă cunosc mai bine și să lucrez mai bine cu oamenii, și din care am avut multe lecții de învățat, lecții pe care le utilizez în viață de zi cu zi, atât la muncă, cât și în voluntariat, și la facultate. Aceste proiecte, fie că e vorba de mobilități sau cursuri locale, fiecare a avut un impact asupra formării mele, atâta timp cât am fost implicată 100% în acea activitate.
Cursul de HTML din cadrul CodeWeek mi-a arătat care sunt sursele sigure din care pot învață mai bine tot ce ține de programare și prin exemplele date de Gabi, am învățat cum să învăț programarea (în alt stil decât prin învățarea clasică, formală). Competențele digitale, interculturale și sociale mi-au fost dezvoltate prin ambele proiecte cu GEYC și în majoritatea mobilităților avute de-a lungul timpului de când fac parte din comunitate, iar competențele civice și de implicare în comunitate au sporit fantastic de când am învăț valorile europene și am văzut ce impact putem avea în comunitatea noastră, atât prin acțiuni de amploare, cât și prin cele mărunte. Antreprenoriatul și leadershipul s-au concretizat în asociația pe care o guvernez de la distanță în momentul de față :)”








„Da, consider că este foarte important să se împărtășească experiențele în comunitate. Am ținut o prezentare la liceul la care am absolvit despre studenție și oportunitățile de mobilitate, iar această prezentare (care a fost un real succes) m-a pus în legătură cu nenumărați tineri ambițioși și talentați din orașul meu natal, cu care mențin legătura cu și pe care îi consiliez (voluntar, desigur, și cu mare drag) în ceea ce privește astfel de mobilități. Mă consider un real ambasador al proiectelor de mobilitate, și mi-am dat seama de acest lucru atunci când am primit mesaje pe rețelele de socializare de la persoane pe care nu le cunoșteam, dar care mi-au cerut sfaturi referitoare la proiecte de mobilitate. Așadar, consultând lumea in ceea ce privește autocunoașterea prin mobilități consider că este una din metodele potrivite de a împărtăși această experiență.”









„Pe plan local, din comunitatea suceveană din care provin, consider că schimbarea necesară este reprezentată de acordarea de mai multă atenție și putere tinerilor. Această resursă fantastică a comunității mele este mult prea puțîn utilizată, fiind felicitați doar olimpicii și cei cu rezultate la concursuri. Însă sunt nenumărați adolescenți și tineri majori care încă nu și-au descoperit potențialul și care nu sunt îndrumați spre a și-l descoperi și exploata. Există câteva organizații de tineret, însă restrânse și comunicarea între ele este prea puțin prezentă. O primă acțiune necesară pentru această schimbare este investiția într-un centru de tineret cum se cuvine. În momentul de față există unul, însă situația acestuia este atât de complicată și prezența tinerilor in el este atât de redus, încât avem nevoie de acțiuni concrete de perfecționare a acestui sistem pentru a ajunge măcar la nivelul celor de la Bacău sau Baia Mare, care sunt cu adevărat exemple de bună practică.”