01 March 2020

#GEYC10 CHANGEMAKERS - Concurent #18 - OPREA Geanina

GEYC sărbătorește 10 ani de activitate în martie 2020, ocazie cu care organizăm concursul „#GEYC10 Changemakers”, prin care vom recompensa 10 tineri care s-au remarcat de-a lungul timpului. Candidaturile persoanelor pre-selectate, prezentate în câte un articol, vor fi evaluate de un juriu independent format din 5 persoane și supuse și votului publicului ăn perioada 01.03.2020 - 12.03.2020. Acesta este organizat în cadrul proiectului KA2 Youth Workers 2.0, întrucât Comunitatea GEYC este prima comunitate digitală de tineri din România, iar scopul acestui proiect este de a promova utilizarea instrumentelor digitale în lucrul cu tinerii.










„Ceea ce m-a determinat să aplic pentru participarea la cursurile de formare ale comunității GEYC, în ciuda vârstei care nu mai adie ca o primăvară, a fost curiozitatea, în primul rând, dorința de a afla ce se “ascunde” sub masca denumirii proiectelor ("MEWE- FaceMaps", tehnica Story Mapping, "Dance your ability", "Introduction to the European Solidarity Corps" etc.), tocmai pentru că îmi plac provocările și iubesc tot ceea ce presupune non-formalul în profesia mea, profesor de Limba și literatura română. Așa cum am mai afirmat anterior, aceste programe de formare sunt foarte importante pentru cariera mea profesională. Deși, ca profesor, am obținut toate gradele didactice în anii trecuți, inclusiv un doctorat în Științe Umaniste, specializarea "Stilistică", sunt dornică de noi experiențe culturale, deoarece le pot transmite, la rândul meu, mai departe elevilor, dar și colegilor sau părinților (amintesc, în acest sens, de întâlnirea organizată cu părinții elevilor din clasa a IX-a C, anul trecut, după finalizarea cursului "YDL". Mi-a plăcut reacția acestora în momentul aflării unor informații despre care aveau idee, dar nu la această scară. Am fost plăcut surprinsă de seriozitatea acestora, de atenția cu care ascultau/priveau informațiile, respectiv imaginile și, mai ales, de modul oarecum stângaci/școlăresc în care îmi adresau întrebări.Diseminarea informațiilor aflate la cursurile de formare mi-a oferit prilejul de a organiza conferințe video, de a prezenta colegilor interesați diverse aspecte ale tematicii acestora, dar cea mai mare satisfacție o oferă elevii care sunt, nu întâmplător, principalii beneficiari.
Sunt o persoană căreia-i place, în primul rând, ceea ce face și care învață din orice oportunitate. Îmi place să lucrez în echipă și-mi încurajez elevii în acest sens, acesta fiind unul dintre motivele pentru care folosesc de foarte multe ori, în actul didactic, lucrul în echipă. Nu mă tem să afirm faptul că învăț de multe ori de la elevi.
Faptul că am început să învăț limba engleză (eu având rusă ca limbă secundară) pentru a putea comunica la aceste cursuri de formare reprezintă, pentru mine, cea mai mare satisfacție. Competențele interculturale mi le-am dezvoltat în cele două cursuri de formare la care am participat, o activitate de suflet fiind, în acest sens, conferința video pe care am organizat-o cu clasa mea, a IX-a E, în data de 31.X. 2019, "EU... TU... NOI... INSIEME!", prin intermediul căreia elevii mei au dialogat cu Abdoulaye Balde, imigrant în Cosenza, și cu Maria Scalese, directorul Asociației Zagreus, din Cosenza.
Competențele digitale și de lucru în echipă le-am exersat - și le exersez și în prezent - prin implementarea în colegiu a cursului "YDL", care se bucură de un real succes, în prezent fiind la Sesiunea 4 cu clasa a IX-a E, profil Științele Naturii, bilingv-engleză, unde sunt și Dirigintă. După cum am amintit anterior, același curs l-am prezentat/predat și la "LECTURIADA 2019", la Cluj-Napoca. Îmi încurajez elevii să se implice în activități de voluntariat, mulți dintre ei făcând parte din diferite asociații locale ("EUROPE DIRECT Valcea Center", "Leo Cozia Valcea", "Smile Valcea Association", "AVE Volunteers", "CJE" , "Symbium", "Interact Cozia" etc.). Particip cu aceștia la diferite ateliere de lectură și scriere creativă, mergem la spectacole de teatru, la ateliere susținute de scriitori sau la Târguri de Carte ("Gaudeamus" și "Bookfest").
Nu în ultimul rând, îmi încurajez elevii să aplice la diferite schimburi de tineri organizate de GEYC și amintesc, în acest sens, faptul că 3 dintre elevele mele din clasele a IX-a și a X-a au fost selectate pentru a participa la Schimbul de tineri din Sibenik, Croația, în perioada 11-19 martie 2020, alții aplicând, de asemenea, pentru schimbul din schimb de tineri în Cehia (CZ-382), "A.I.M. at Real Life´s Change", 25.06.2020-04.07.2020, fiind în așteptarea răspunsului.”









„Da, cred că este foarte important să împărtășești experiența obținută în aceste proiecte și altor persoane, nu neapărat colegi de breaslă.
De exemplu, am vorbit despre cele două cursuri de formare, cel din Cosenza și cel din Pamiers, și altor persoane, nu neapărat profesori, ci lucrători în mass-media, ingineri etc.. Amintesc aici de prezentarea cursului YDL la întâlnirea anuală de la Cluj- Napoca a membrilor cercurilor de lectură "LECTURIADA 2019", când am avut rolul de facilitator timp de 4 zile, în fiecare dimineață a acestor întâlniri. Grație acestor ateliere colege din țară au aflat despre Comunitatea GEYC și au devenit membre, aplicând inclusiv pentru participarea la cursuri de formare.
De asemenea, am invitat un reprezentant al presei scrise din Rm. Vâlcea în ziua când am organizat Conferința video cu unul dintre imigranții din Cosenza, pe care l-am cunoscut la acest curs, articolul scris fiind publicat, putând fi accesat aici.”









„Astăzi, mai mult decât oricând, în educație este nevoie de Schimbare! "Schimbarea" trebuie să aibă loc, în primul rând, la nivelul mentalității profesorilor, al factorilor politici (locali), care ar trebui să sprijine Educația, nu să o condiționeze în funcție de partidul politic aflat la guvernare în perioadele respective. Sunt convinsă că investiția în tineri/cooptarea lor în comunitate reprezintă cea mai importantă schimbare.”