14 April 2014

Workshop organizat de GEYC în Săptămâna Altfel

În cadrul programului „Săptămâna Altfel”, GEYC, găzduit de Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi” din București, a organizat un workshop pe tema participării tinerilor în activitățile comunității.

Luni, 7 aprilie 2014, peste 20 de elevi de 13-14 ani au ocupat scaunele din sala în care s-a desfășurat workshop-ul organizat de GEYC. După o scurtă prezentare a fiecăruia participanții și-au spus prenumele, găsind un adjectiv cu iniţiala acestuia au urmat mai multe exerciții non-formale, care au avut ca scop destinderea tinerilor, dar şi provocarea la implicare şi cooperare.

Urmând modelul „Scării participării în opt trepte”, elevii au lucrat în echipe şi au răspuns pe rând la întrebările ce vizau modul în care se simt implicaţi în familie, școală, comunitate, dar şi cum văd ei participarea celor de vârsta lor în cele trei medii. La final, ei au venit cu propuneri care să aducă îmbunătățiri în viaţa de familie, cea de elev precum şi în cea socială. 

Pentru că în topul lor, comunitatea s-a situat la nivelul cel mai scăzut, elevii au venit cu recomandări precum: schimbarea percepţiei „oamenilor mari” asupra tinerilor, atitudini opuse ignoranţei, ascultarea şi acceptarea tinerilor de către comunitate, implicarea în diferite proiecte ce au ca scop deschiderea perspectivelor şi, nu în ultimul rând, voluntariatul.

În ceea ce priveşte școala, adolescenţii au ales să o poziţioneze la mijlocul Scării. Pentru ca aceasta să mai crească în „notarea” lor, elevii au propus schimbări atât în cazul atitudinii profesorilor (să nu facă diferenţe între elevi, schimbarea modului de abordare/predare, mai multe workshop-uri, ascultarea opiniilor elevilor), cât şi în cazul tinerilor (implicarea acestora în diferite activităţi, schimbarea atitudinii, etc).

Instituţia familială a fost cotată pe pragurile superioare, iar în cazul acesta, elevii nu au avut obiecţii considerabile. Majoritatea s-au arătat mulţumiţi de relaţia cu membrii familiei, iar soluţiile lor nu au fost pentru schimbare, ca în cazul comunităţii şi şcolii, ci pentru păstrarea acestei legături: menţinerea comunicării, respectarea unui interval de timp petrecut împreună, implicarea în activităţii şi decizii, libertatea alegerilor, egalitate.

În concluzie, s-a observat că nivelul participării depinde de mărimea grupului. Astfel, gradul de implicăre şi participare este invers proporţional cu mărimea grupului. Acest lucru iar explică dispunerea familiei pe primul loc, dat fiind numărul redus de membri iar comunităţii pe ultimul loc.

Workshopul s-a dovedit a fi foarte antrenant pentru adolescenţi. Pe toată durata activităţii, elevii școlii „Sfinții Voievozi” au fost foarte interesaţi de subiect şi deschişi la informaţiile primite. Ei au adresat întrebări de fiecare dată când au avut neclarităţi și au înțeles care este importanța implicării.