22 November 2013

Intră în dezbatere: Dascăl vs. Prestator de servicii – rolul profesorului în România secolului XXI

Site-ul societatesicultura.ro lansează în parteneriat cu GEYC campania „Dascăl vs. Prestator de servicii – rolul profesorului în România secolului XXI”. Aceasta va avea loc în perioada 21 noiembrie – 15 decembrie, urmând două direcții: publicarea de articole tematice și organizarea unor evenimente care să aducă la aceeași masă reprezentanți ai învățământului preuniversitar și universitar, într-o discuție cu elevi și studenți despre educație și viitorul său. 

Articolele campaniei se pot transmite
până pe 10 decembrie.
Click pe afiș pentru detalii.
Scopul campaniei este reprezentat de identificarea rolului și statutului pe care profesorul îl deține în prezent în unitatea de învățământ și la nivel societal

Considerăm că urmăm suficient de mulți ani de școală cât să avem șansa de a găsi profesori care să ne inspire. Sau cât să identificăm probleme care să ne revolte. Nu ne propunem să continuăm așa numita luptă între generații, punând față în față tabăra profesorilor cu cea a elevilor. Vrem să dezbatem sincer condiția profesorului în contextul care ne e cel mai ușor de analizat: România secolului XXI. Care este rolul acestuia conform normelor societății și care e rolul pe care și-l asumă, de fapt? Vrem să discutăm despre aceste aspecte, să aflăm despre acei profesori care încă își practică meseria cu pasiune, vrem să aflăm părerea elevilor și studenților despre cei care îi îndrumă de la catedră și viceversa. Să promovăm acel sistem educațional firesc, care formează nu doar meserii, ci și oameni și caractere, prin oferirea unor exemple de bune pratici. Nu fugim nici de identificarea problemelor, dar considerăm că identificarea defectelor nu e suficientă, ea trebuie alăturată cultivării calităților și punctelor forte. 

Mai ales în contextul actual, al unor ultimi ani în care generația tânără pare hotărâtă să nu mai privească doar cum îi este decisă soarta și iese în stradă să își exprime nemulțumirile, se vorbește despre nașterea unui spirit caracteristic acesteia. Dar ce l-a împiedicat să apară în anii trecuți și ce l-a determinat să izbucnească acum? Care e meritul sau vina sistemului de învățământ pentru toată această evoluție/involuție (sau doar schimbare)?  
Despre reformele din învățământ în mod cert am auzit cu toții. Mai mult decât atât, fiecare s-a confruntat direct sau indirect cu ele. O analiză a sistemului este un obiectiv dificil de realizat tocmai prin complexitatea și durata îndelungată pe care le presupune și poate fi făcută în mod eficient și obiectiv doar de către specialiști. Însă, noi – profesori, elevi, studenți – putem face altceva: pornind de la condiția noastră de persoană, ca unitate socială, putem să analizăm unitatea de bază a sistemului de învățământ, profesorul. 

Obiective
  • Discutarea rolului și statutului deținut de profesori în societatea actuală. (Teorie vs. Practică); 
  • Semnalarea problemelor concrete pe care sistemul le înglobează, nu doar pentru elevi/studenți, ci mai ales pentru profesor în relația cu aceștia și, eventual, propunerea unor soluții, chiar dacă momentan ar fi doar o discuție ipotetică; 
  • Facilitarea comunicării între învățământul liceal și cel universitar și instituirea unui cadru propice pentru împărtășirea experiențelor între profesorii celor două paliere educaționale, prin publicarea articolelor și interviurilor acestora pe societatesicultură.ro și organizarea unei conferințe finale pentru a dezbate direct subiectul; 
  • Identificarea modelului profesoral potrivit societății românești.


Așteptăm articole pe temele menționate (eseu, interviu, reportaj etc.) până pe data de 10 decembrie 2013