În perioada 12-18 octombrie 2019 s-a desfășurat în Arcavacata di Rende, Cosenza, provincia Calabria, din Italia, cursul de formare Erasmus + „MEWE – FaceMaps”, [IT-316], la care au participat câte 3 reprezentanți din 10 țări: România, Italia, Spania, Germania, Lituania, Bulgaria, Grecia, Macedonia, Turcia, Polonia.
Participantii romani in timpul serii interculturale |
Geanina, Cristian și Mario au fost reprezentanții Asociației “GEYC”, România. Activitățile s-au desfășurat în campusul Universității Calabria, scopul acestui training fiind acela de a oferi participanților posibilitatea de a afla aspecte specifice legate de migrații și refugiați în Italia, povești de viață aflate chiar de la aceștia. În același timp, cei prezenți au fost încurajați să găsească modalități creative de a stimula în comunitățile lor cunoștințele altor culturi și țări, dialogul dintre diferite obiceiuri și tradiții, pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare, de organizare și capacitatea de a interacționa și de a colabora cu persoane diferite din punct de vedere cultural.
Trainingul s-a bazat pe principiul “învățare prin a face”, prin experimentarea metodologiei “Story Mapping”, o tehnică de povestire care ajută la dezvoltarea abilităților interculturale și digitale, a empatiei, a sensibilității și a conștiinței sociale. În timpul atelierelor participanții au lucrat în grupe și au colaborat pentru a crea câte o poveste digitală bazată pe tehnica „FaceMap”, o poveste/narațiune originală, concept al organizației „Zagreus”, din Italia, bazată pe utilizarea instrumentului „Story Mapping”. Multiculturalitatea a fost numitorul comun al atelierelor în cadrul cărora s-au discutat/abordat subiecte interesante, precum refugiați, conflicte etnice, culturi și religii diferite, discriminare etc..
La sfârșitul cursului de formare, proiectele finale, FaceMapp-urile, au fost prezentate comunității locale în cadrul evenimentului oficial de închidere ce s-a desfășurat la “Teatro dell'Acquario”, de la Cosenza, și “Acquario Bistrot” într-o atmosferă destinsă și ospitalieră.
“Deși tema proiectului nu a fost foarte bine conturată în Welcome letter fiecare participant și- a dat seama pe parcursul workshop-urilor de ceea ce are de făcut. Tema în sine a fost chiar una frumoasă, cu un posibil efect emoțional la aflarea lucrurilor grele prin care au trecut imigranții pentru a ajunge în Italia.” (MARIO F.)
“MeWe FaceMaps 2019 – un proiect care m-a atras, în primul rând, după descrierea Infopack-ului, însă, cu siguranță, și locația a avut o influență importantă, deoarece Italia este una dintre țările mele preferate. Pe parcursul acestui proiect am avut experiențe magice! Cu siguranță, gama mea de cunoștințe, de experiențe și de prieteni s-a lărgit colosal în urma acestui proiect! De asemenea, am interacționat cu imigranți care m-au impresionat prin ambiția și motivarea lor spre o viață mai bună, iar pentru acest lucru cred că sunt cel mai recunoscător.” (CRISTIAN S.)
„Cursul de formare Erasmus + „MEWE – FaceMaps”, [IT-316], a reprezentat, pentru mine, primul curs de formare de acest calibru! A fost o experiență pe care aș repeta-o fără să ezit! Emoțiile de la început, întrebările care se perindau în mintea mea, mai ales în ziua când am plecat în Italia, au fost spulberate de poveștile de viață pe care le-am aflat la acest training. Toate aceste așa-zise probleme s-au dovedit a fi neînsemnate în comparație cu adevăratele lecții de viață pe care mi le-au oferit imigranții cu care am interrelaționat în perioada desfășurării cursului. Ambiția, puterea lor interioară, bucuria de zâmbi sunt doar câteva lucruri pe care le-am aflat de la ei. Schimbul de opinii/informații cu ceilalți participanți, poveștile și realizările acestora, mi-au dezvoltat curiozitatea și dorința de a participa la alte proiecte/cursuri de formare. Căldura și ospitalitatea gazdelor și răsfățul cu dulciurile calabreze oferite sunt alte “ingrediente” indispensabile unui parcurs chiar de poveste. Însă ceea ce m-a determinat să aplic pentru acest curs de formare, în ciuda vârstei care nu mai adie ca o primăvară, a fost curiozitatea, dorința de a afla ce se “ascunde” sub masca denumirii proiectului însuși, MEWE- FaceMaps, tehnica Story Mapping, tocmai pentru că îmi plac provocările și iubesc tot ceea ce presupune non-formalul în profesia mea, profesor de Limba și literatura română. Concluzionând, îi îndemn pe toți să treacă peste emoții, temeri sau... prejudecăți și să aplice pentru aceste proiecte/cursuri de formare/voluntariat, fiindcă merită! Astfel de oportunități îți schimbă modul de a gândi, de a te implica, de a te forma, de a te (re)cunoaște. Mulțumesc, GEYC, tocmai pentru faptul că m-am redescoperit!” (GEANINA O.)