22 October 2015

Joc de idei experimentat prin Alternative Communication


Patru participanţi din România, Andreea Toia, Iulia Dromereschi, Matei Popescu şi Maria Mihail au participat la trainingul Alternative Communication, care s-a desfăşurat în localitatea Bédeille, situată în Franţa, în apropiere de Toulouse. Evenimentul a fost organizat de Sol Afrika, o asociaţie de solidaritate internaţională. Ei mai propun şi diverse soluţii ecologice, cum ar fi întreţinerea unei grădini de permacultura, folosirea de toalete ”uscate” (pe care le închiriază, de exemplu, la festivaluri), sau elemente tehnice pe care le implementează în sate africane - unul dintre ele fiind o maşină de uscat mango.



 Între 28 septembrie și 9 octombrie 2015, noi, cei patru participanți din România, am avut parte de experiențe extraordinare. Atelierele la care am participat (Clown Activism, Guerilla Advertising, Theatre of the Opressed), dezbaterile despre globalizare și cultură europeană, dar și nenumăratele energizere, jocuri, idei fantastice, au construit împrejurimi unice pentru învățare și dezvoltare. Peste toate, însă, cea mai frumoasă experiență a fost traiul într-o microsocietate în care am fost cu toții bine organizați, gătind, spălând și curățând, organizând seri culturale și comunicând în multe feluri, pentru a ne înțelege mai bine unii pe ceilalți. 

Clown activism a fost activitatea care a spart gheața în training-ul nostru. A fost una dintre cele mai interesante, pentru că a fost și foarte bine aleasă ca activitate de început, deoarece ne-a sudat într-un grup omogen. Clown activism reprezintă o metodă de protest, folosită pentru a accentua mesajele transmise de catre protestatari și creează o situație confuză pentru organele de ordine. Așa cum ne-au arătat trainerii, este o metodă eficienta, întrucât niciodată nu poți să știi cum va reacționa un clovn, nu vei putea să controlezi un clovn. Acesta este motivul pentru care acest tip de proteste sunt foarte eficiente. în ceea ce privește ce am invățat și cum ne-am simțit? Am reușit să ne punem în situația unui clovn și am învățat că nu este atît de ușor pe cât pare atunci cand vedem unul. Am simțit că devenim o altă persoană în spatele nasului roșu. De asemenea, la sfârșitul training-ului, organizatorii au dorit să vadă rezultatele activității, așa că ne-au oferit ocazia să intrăm în pielea unui clovn, chiar în public, într-un oraș apropiat de localitatea noastră. Reacția privitorilor a fost bună, iar participanții au fost foarte încântați. 

Guerilla Advertising a fost a doua activitate din întregul training și s-a desfășurat pe parcursul a două zile. Principalul focus a fost reprezentat de vizualurile/ad-urile publicitare, elementele care le compun și care ne atrag atenția: text, culoare, poziționare în pagină, fundal, logo, etc. În prima zi, am facut față unei provocări care ne-a pus la încercare creativitatea: crearea a 3 vizualuri, folosind elementele din 3 afișe publicitare celebre. Fiecare dintre afișe trebuia să aibă ca scop promovarea unui eveniment, vinderea unei lampe cu gaz și susținerea unei cauze. Rezultatele au fost peste așteptări, iar ziua s-a finalizat cu o dezbatere legată de felul în care ne influențează afișele stradale și elementele care ies în evidență. A doua zi a debutat cu o prezentare din partea trainerilor despre Highjack Advertising și cu o analiză a diferitelor forme prin care se poate transforma un produs publicitar într-unul care comunica un mesaj și atât. Workshopul a fost interactiv și am transformat împreună cu echipa noastră un nou vizual, care să transmită o idee coerentă, fie transformând total un ad publicitar sau îmbinand mai multe elemente din mai multe ad-uri. Activitatea per total a fost una extrem de interactiva și plină de surprize, care ne-a facut să realizăm că nu doar persoanele de specialitate pot gândi un mesaj puternic, pe care să îl exprime coerent vizual. Lucrul în echipă a fost benefic și ne-a permis să ne jucam cu ideile extrem de diferite, influențați și de culturile din care proveneam. 

 Ultimul workshop a avut ca temă Teatrul Oprimaților, iar noi ne-am concentrat atenția pe unul dintre aceste genuri de reprezentații, și anume Teatrul Forum. Orice reprezentare de tipul Teatrului Forum conține jucarea piesei în sine, problema socială despre care se vorbește, un joker (persoana care face legătura între actori și public) și partea în care este reflectată acțiunea din piesă.

 Timp de două zile ne-am pregătit febril pentru ca în cea de-a treia să susținem două piese de Teatru Forum pentru câțiva elevi de grădiniță, respectiv din școala generală, reprezentații care urmăreau să îi pacă pe copii să conștientizeze consecințele excluderii sociale. Ambele piese au fost depre copii respinși de ceilalți din diverse motive (situație materială modestă, diferențe de vârstă etc.). Publicul putea să intervină în poveste, pentru a-i ajuta pe cei opresați. A fost o experiență interesantă și plină de reacții povitive din partea copiilor, din care cred că ambele părți au avut de învățat. 

 Într-un final plin de regrete (fiindcă nu au putut petrece mai multă vreme la fermă!), Andreea, Iulia, Matei și Maria se declară mai bogați în cunoștințe, emoții și experiență și recomandă cu deosebită căldură asemenea activități oricărui tânăr interesat de dezvoltare personală, orientare și înțelegere a sinelui și a societății din care face parte.