Unul dintre rezultatele Campaniei Naționale SMARTER derulată în cadrul proiectului cu același nume am derulat și cercetarea ”99 Steps for my dream job” având ca scop să identifice tendințele de orientare ale tinerilor (în special cei de liceu) pe piața muncii.
Cadrul: Proiectul 99 steps for your dream job din cadrul Campaniei SMARTER a implicat peste 2000
de tineri cu vârste între 13 și
30 de ani provenind
din diverse regiuni ale țării.
Scopul acestui proiect
a fost acela de a îi încuraja pe tineri să își imagineze care ar fi locul de
muncă dorit și care ar fi pașii de urmat pentru a îl obține
Metodologia:
În vederea identificării celor mai dorite meserii, tinerii au primit câte o
fișă ce consta în completarea sintagmei “My
dream job…” cu meseria dorită,
urmată de trei chenare în care li se cerea numirea a trei pași de urmat cu
scopul de a obține job-ul dorit.
Fișele au fost colectate iar datele au fost înregistrate.
Rezultate:
În urma analizării datelor, s-a constat că cele mai dorite meserii provin din
domeniul medical (16%), vocațional (15,33%) și economic-adminstrativ (15%). În
categoria medical, au fost încadrate
urmatoarele meserii: medic, farmacist, medic veterinar s.a., domeniul vocațional a cuprins meserii precum cele
de architect, actor, artist plastic, design vestimentar, sportive etc., iar în
categoria economic-administrativ au
fost incluse meseriile de: jurist, financiar-contabil, economist, manager,
administrator s.a..
S-a
remarcat o înclinație a persoanelor de genul masculin către domeniul tehnic
(81%), în comparație cu genul feminin (19%). Persoanele de genul feminin au
preferat mai degrabă domeniul socio-uman (80%) în comparație cu persoanele de
genul masculin (20%).
În
ceea ce privește domeniul cele mai puțin atrăgătoare, am identificat: comunicare-vânzări – cu
subdomeniile journalism, vânzări, advertising, marketing, media – prezentator
TV, altele – cu subdomeniile
arheologie, head-hunter, utilizator profesionist youtube, cioban, sotie de
bancher, tinichigiu și cercetare
– cu meseriile de biolog, biostatistician, chimist
Discuții: Este important de
menționat faptul ca eșantionul nu a cuprins variabila de gen în mod egal, ci au
existat diferențe, astfel: 1133 au fost persoane de genul feminin și 936
persoane de genul masculin. De asemenea, este important de menționat ca bias
influența reciprocă manifestată în momentul completării, ceea ce a cauzat o
serie de răspunsuri identice.
Categorie
|
Subcategorie
|
%
din total
|
Diferente
pe genul
feminin
|
Diferente
pe genul
masculin
|
Medical
|
Medicina,
farmaceutic, medicina veterinara
|
16%
|
82%
|
18%
|
Economic + Administrativ
|
Juridic,
financiar-contabil, economic, management, administratie
|
15%
|
65%
|
35%
|
Vocational
|
Arhitectura,
design vestimentar, artistic, arta, actorie, sport
|
15,33%
|
57%
|
43%
|
Tehnic
|
IT,
inginerie, constructii, aerospatial, gamer, inginer agricol
|
13%
|
19%
|
81%
|
Servicii publice
|
Marina,
politie, militar, diplomatie, politie, detective, jandarmerie, pompier,
asistent social, sanepid apa, spion.
|
10%
|
43%
|
57%
|
Activitati comerciale
|
Beauty,
aviatie, horeca, turism, culinar, baby-sitter
|
9%
|
64%
|
36%
|
Socioumane
|
Psihologie,
educatie, resurse umane, protectia muncii
|
7%
|
80%
|
20%
|
Auto
|
Mecanic,
sofer, inginer, pilot de curse, proiectant motoare auto
|
7%
|
3%
|
97%
|
Comunicare + Vanzari
|
Journalism,
vanzari, advertising, marketing, media – prezentator TV
|
2,75%
|
72%
|
28%
|
Others
|
Arheologie,
head-hunter, utilizator profesionist youtube, cioban, sotie de bancher,
tinichigiu
|
0,77%
|
63%
|
37%
|
Cercetare
|
Biolog,
biostatistician, chimist
|
0,53%
|
27%
|
73%
|
Cercetarea a avut loc în cadrul proiectului european SMARTER implementat de GEYC cu finanțarea Comisiei Europene prin programul „Tineret în acțiune”.